COVID/Coronavírus fertőzés 2022. július

2022.07.30

Üdvözlöm minden páciensemet/olvasót! -2022.07.30.

Még nyár van és újra jelentkezett az omikron fertőzés néhány mutánsa ( változata), leginkább a BA.4 és BA.5-nek mondott típusok, de alváltozatként a Centaurusnak (BA.2.75)  nevezett vírus is terjed világszerte, már Európában is jelen van. Az új vírusok fertőzőképessége sokszorosa az eddigieknek, mivel a felszíni tüskefehérjéjük számtalan változáson esett át, jobban kötődik sejtjeinkhez, emiatt más az általuk létrehozott betegség is ( általában enyhébb ), továbbá csak néhány nap a lappangási idő , úgy tűnik 2-4 nappal az érintkezés után már létrehozza a betegséget. Emiatt korlátozottan reagál az eddigi védőoltásokra is, ráadásul az ellenanyag szintjeink is csökkennek az idő múlásával.

Természetesen felvetődik, hogy ne vegyünk-e fel egy újabb oltást. Nagy csend van az egészségügy irányítása részéről ( ha egyáltalán van ilyen ) , egyenlőre az az álláspont látszik, hogy aki akarja , vegye fel. Persze kérdések vannak.

Baján pl. megszüntették az oltópontot, csak a megyei maradt meg ( Kecskemét ). Publikálva az lett, hogy mindenki forduljon háziorvosához, akik maximum kínai oltással rendelkeznek ( Sinopharm ), mert ezek külön vannak csomagolva és 2023. tavaszán járnak le. Sokat adtunk be a nagy oltási szezonban,  szövődményt nem okozott, talán csökkent immunreakciót váltott ki, de személy szerint rossz tapasztalatom nem volt vele, az ezzel oltottak közül senki nem került kórházba betegeim közül. Komolyabb megbetegedést legfeljebb annál hagyott okozni, aki már eleve a lappangási periódusban volt az oltás idején. Nem várható a háziorvosoktól, hogy újra elkezdik gyűjtögetni a betegeket hatosával-tízesével.

Az is kérdés, hogy mikor lesznek módosított oltóanyagaink a Pfizer és a Moderna tekintetében, tárgyalások vannak. Úgy tűnik, hogy csak 2023-2024-ben terítenek az EU-ban. Az is kérdés persze , hogy addig újra mennyit változik a vírus. Továbbá, hogy mi lesz a szerintem kb. 8 Millió oltóanyaggal, mellyel rendelkezik az ország és van lejáratuk.

A következő probléma az, hogy jelen pillanatban 4-6 héttel az előző COVID fertőzést követően újra megfertőződhetünk, valamilyen szinten megbetegedhetünk és fertőzhetünk - mondják a virológusok.

A betegség tünetei felső légúti hurutnak, náthának felelnek meg, dominál a torokfájdalom, kevésbé jellemző a befulladás  , tüdőgyulladás és az ízérzészavar. Hőemelkedés-láz lehet. Mindenképpen enyhébb a lefolyás, kevés kórházi kezeléssel.

Kifejezetten szaporodnak az esetek, augusztusban már járvány várható. Az az ember érzése, hogy a magyar egészségügy a korábbi Észak Európai módit követi, azaz nincs ellenére a természetes lakossági végigfertőződés és ilyen módon a nyájimmunitás kialakulása.

Maszkot zárt térben viseljünk, ne igyekezzünk másokat megfertőzni   , ne bagatellizáljuk a fertőzést , közösségekben tömeges megbetegedések várhatók. A karantén jelenleg 7 naposra van szabva   , felszabadító vizsgálat még az egészségügyben sem kell. ÁNTSZ-nek bejelentendő az észlelő egészségügyi intézmény, vagy a validált tesztelő által ( az otthoni pozitívról házio./ügyeleti értesítés legyen ! )

Egyenlőre talán ennyi! Mindenkinek jó egészséget kíván a praxisunk!